יועצים מקצועיים מטעם בעלי הדירות בהתחדשות עירונית

07/03/2024

התחדשות עירונית כגון פינוי-בינוי או תמ"א 38 מורכבים מאוד מבחינה מקצועית, כלכלית ומשפטית. עבור בעלי הדירות המעורבים, חשוב להיעזר ביועצים מקצועיים שידאגו לזכויות ולאינטרסים שלהם בכל שלב בפרויקט. שכירת שירותים של אנשי מקצוע רלוונטים שווה את ההשקעה, מבחינת שקט נפשי ושקט כלכלי שיבטיח קבלת נכס חדש, בבניין חדש, בסביבה מתחדשת.

עורך דין מומחה חיוני לייצוג משפטי

אחד היועצים החשובים ביותר הוא עורך דין מומחה בתחום ההתחדשות עירונית שייצג את בעלי הדירות מול היזם, הרשויות וגורמים נוספים. על העורך דין ללוות משפטית את כל שלבי הפרויקט ולהבטיח שזכויות בעלי הדירות ואינטרסים שלהם ישמרו. הוא יעזור בניסוח הסכמים, יבחן את חוקיות התהליכים ויסייע בפתרון בעיות וסכסוכים. עורך דין מיומן יכול לזהות מראש סוגיות משפטיות פוטנציאליות ולמנוע מהן להפוך לבעיות גדולות בהמשך.

מפקח בשטח חיוני לפיקוח על הביצוע

כדאי למנות גם מפקח מקצועי מטעם בעלי הדירות שיפקח על העבודות בשטח. המפקח יוודא שהביצוע מתבצע לפי התכניות והמפרטים שהוסכמו, שהחומרים והגימורים הם ברמה הנדרשת ושהלו"ז מתקיים. במקרה של ליקויי בנייה או סטייה מהתוכניות, המפקח יתריע ויסייע במציאת פתרון. נוכחות תדירה של מפקח מטעם הדיירים באתר מרתיעה קבלנים מלחתוך פינות.

שמאי קובע שווי הוגן לנכס

שמאי מקרקעין מטעם בעלי הדירות יקבע את שווי הזכויות שלהם במצב הנוכחי והמתוכנן. שמאי נדרש לבצע בדיקות שוק והשוואות לעסקאות דומות באותו אזור כדי לקבוע שווי הוגן. הוא יעריך גם את היקף הזכויות שמקבל היזם בפרויקט. שמאי מייצג נאמנה את בעלי הדירות ותפקידו להבטיח שיקבלו תמורה הוגנת.

יועץ ביטוח מסייע בהסדרת ביטוחים

מומלץ גם להיעזר ביועץ ביטוח שיסייע להבין את צרכי הביטוח ולהסדיר פוליסות מתאימות. היועץ ידאג לביטוח נזקים לרכוש במהלך העבודות, ויסביר את הזכויות והכיסויים בפוליסת הקבלן. בנוסף, היועץ יכול להמליץ על ביטוחים נוספים כמו למשל צד ג' במקרה של נזק לרכוש או פגיעה באדם כתוצאה מהעבודות.

נציגות הדיירים מאגדת ומייצגת

בעלי הדירות מומלץ שיקימו ביניהם נציגות שתפעל לקידום מטרותיהם באופן מאורגן. הנציגות תהיה בקשר ישיר עם היועצים וגורמי הפרויקט, ותוודא שאינטרסים וזכויות של כל בעלי הדירות נשמרים. הנציגות תנהל אסיפות עם בעלי הדירות לעדכון שוטף ולקבלת החלטות, ותשמש כתובת לכל שאלה או בעיה המתעוררת בקרב הדיירים.

יועצים נוספים לפי הצורך

במידת הצורך ניתן להיעזר גם ביועצים נוספים כמו אדריכל, מהנדס קונסטרוקציה, יועץ אינסטלציה, יועץ חשמל ועוד. אדריכל יכול ללוות את הפרויקט מבחינת תכנון המבנה והחזות האדריכלית, להביא בחשבון את צרכי הדיירים ולתת ייעוץ בנושאים כמו חלוקת הדירות, שטחים ציבוריים, גינון ועיצוב פנים.
מהנדס קונסטרוקציה יכול לבדוק שהתכנון הקונסטרוקטיבי של הבניין יהיה יציב ובטיחותי.

יועץ אינסטלציה יכול לייעץ בנושאי מים, ביוב, גז ומערכות אקלים בבניין ולוודא שהן יעמדו בתקנים ובצרכים.
יועץ חשמל יבחן את תכנון החשמל ומערכות החשמל בבניין, כולל לוחות חשמל, כבלים, תאורה ומערכות חכמות.

היועצים יכולים להעמיק את ההבנה המקצועית של הפרויקט עבור בעלי הדירות ולשמור על זכויותיהם ואיכות מגוריהם במבנה החדש.

מעורבות בעלי הדירות חיונית

חשוב שבעלי הדירות יהיו מעורבים, יביעו את צרכיהם ויקבלו החלטות באופן מושכל יחד עם היועצים. הם יכולים להביע דרישות ספציפיות לגבי איכות הבנייה, החומרים והגימורים שישפרו את איכות חייהם במסגרת הפרויקט.

ניתן לסכם שיועצים מקצועיים מגנים על האינטרסים של בעלי הדירות בפרויקט התחדשות עירונית ומסייעיים להם לממש את מטרותיהם בצורה מיטבית. היעזרות ביועצים מקצועיים היא חיונית להבטחת זכויותיהם וקבלת תמורה הוגנת עבורם במסגרת תהליכים מורכבים אלה.

לעוד כתבות

דילוג לתוכן