האם הבניין שלכם מוכן לרעידת אדמה?

07/03/2024

ישראל היא מדינה שיש בה סיכון גבוה לרעידות אדמה. על פי הערכות, יש סיכוי של 70% לרעידת אדמה גדולה בארץ במאה השנים הקרובות. רעידת אדמה כזו עלולה לגרום לנזק רב לרכוש ולחיי אדם ועל מנת להגן על הבניינים שלנו מפני נזקי רעידות אדמה, ישנם מספר דברים שאנו יכולים לעשות.

א' חשוב לבדוק את הבניין שלנו באופן חזותי. האם יש סימני נזק, כגון סדקים בקירות או ביסודות? אם כן, יש לדווח על כך לעירייה. במקביל יש לכנס את הוועד ולעשות חושבים, האם עושים שיפוץ חיזוק או מחליפים את הבניין הישן בחדש. מה שבטוח, במקרים כאלה יש לקבל החלטה מאחר ומדובר בחיי אדם.

ב' עלינו לבדוק את הבניין מבחינה תכנונית. האם הבניין נבנה בהתאם לתקני הבטיחות הנדרשים? ניתן לבדוק זאת על ידי פנייה למהנדס בניין. במקביל לבדוק האם המגורים בבניין בטוחים ולכמה זמן. על שאלות אלה כל מהנדס יכול לענות.

ג'  עלינו לבדוק את הבניין מבחינה מבנית. האם הבניין מחזיק מעמד ברעידות אדמה? ניתן לבדוק זאת על ידי פנייה לחברה המתמחה בבדיקות מבניות. ככל שהבניין ישן יותר, הסיכויי לנזקים כבדים יותר ברעידת אדמה, גבוהים יותר.

תמא 38 ותמ"א 38/2 למענך ולמען הסביבה

תמ"א 38 ותמ"א 38/2 הן תוכניות מתאר ארציות לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה. התכניות מאפשרות ליזמים לבצע עבודות חיזוק במבנים קיימים, תמורת תוספות בנייה או הטבות מס.

תמ"א 38/2 היא תוספת לתכנית תמ"א 38, אשר אושרה בשנת 2010. התיקון מאפשר ליזמים לבנות בניין חדש במקום הישן – הריסה ובנייה בהתאם לתקן הישראלי לרעידות אדמה ובכך להפוך את הבניין הישן שאינו עמיד בפני רעידת אדמה לבניין חדש הנבנה בתקן הדרוש.

תכנית תמא 38/2 היא פתרון טוב לסיכון לרעידות אדמה בשל מספר סיבות:

  • היא מעודדת את החלפת הבניין הישן והמסוכן.
  • היא מאפשרת ליזמים לבנות תוספות בנייה.
  • היא מאפשר לסביבה ליהנות מהתחדשות עירונית.
  • היא מאפשרת לתושבים לקבל דירות חדשות וגדולות יותר, ללא עלות נוספת.

על מנת לעודד את יישום תכנית תמא 38/2 בכל מקום בארץ, ישנם מספר דברים שניתן לעשות:

להקל על הליכי אישור התכנית – כל רשות עירונית צריכה לקחת כל הצעה להקלה בכובד ראש, לטובת התושבים, היזמים, בעלי הדירות והסביבה כולה..

לסייע לדיירים בבניינים לקבל מידע על התכנית ולהיערך בהתאם.

כיצד תדעו האם גם הבניין שלכם עומד בתנאים לתהליך פינוי בינוי על פי תמ"א 38/2?

אם אתם מתגוררים בבניין מגורים ישן שנבנה לפני שנות ה-80, סביר להניח ברמה גבוהה שהוא אינו עומד כלל בתקני הבטיחות המינימליים הנדרשים כיום מפני מפגעים הנדסיים ובטיחותיים שונים ובפרט מפני רעידות אדמה. כך תוכלו לדעת האם הבניין שלכם אכן עומד בתנאי הסף הבסיסיים לצורך תהליך של התחדשות עירונית במסגרת תמ"א 38/2:

  • האם הבניין אכן נבנה לפני שנת 1980, כלומר טרם כניסתו לתוקף של תקן הבנייה המחייב מפני רעידות אדמה ומפגעי בטיחות שונים?
  • האם הבניין הוא בן שתי קומות לפחות? בניינים נמוכים יותר אינם נכללים בתוכנית.
  • האם שטחו הכולל של הבניין הוא מעל 400 מ"ר לפחות? בניינים קטנים מכך אינם זכאים להיכלל בתהליך.
  • האם מצבו הפיזי והתחזוקתי של הבניין אכן ירוד? האם הוא זקוק לשיפוץ מקיף? האם הוא נגיש כיום לבעלי מוגבלויות?
  • האם רוב בעלי הדירות מעוניינים בשדרוג יסודי של הבניין ושיפור תנאי המגורים?

אם הבניין אכן עומד בתנאי סף אלה, כדאי מאוד לכנס את כל בעלי הדירות ולבחון יחד את האפשרות ליזום ולקדם הליך של פינוי בינוי על פי תמ"א 38/2.

לעוד כתבות

דילוג לתוכן