היבטים אורבניים חשובים בתהליכי התחדשות עירונית

07/03/2024

תהליכי התחדשות עירונית כגון תמ"א 38 ופינוי-בינוי עוסקים בהרבה יותר מאשר רק שיפוץ ושיקום של בנייני מגורים בודדים. מטרתם של תהליכים אלה להמשיך לחדש ולשפר אזורים עירוניים שלמים תוך מתן דגש על שיפור המרקם האורבני בכללותו, ליצירת סביבת מגורים מוגנת, איכותית וחדשה יותר עבור תושבי העיר.

קיימים מספר היבטים אורבניים חשובים שיש להתייחס אליהם בתכנון מחדש של אזורים במסגרת תהליכי התחדשות עירונית:


עירוב שימושים – שילוב מגוון ייעודי קרקע כגון מגורים, מסחר, תעסוקה, בילוי ופנאי באותו מתחם עירוני. גישה זו מכונה "עירוב שימושים" והיא נגזרת מעקרונות התכנון של העיר הקומפקטית, אשר גורסת כי שילוב שימושי קרקע מגוונים באותו מרחב תורם לאיכות החיים האורבנית. יש לתכנן מראש אזורים שיאפשרו עירוב שימושים בצורה מיטבית. עירוב השימושים הוא היבט חשוב בתכנון ערים שמטרתו לאפשר מגוון פעילויות ושימושים שונים כגון מגורים, מסחר, משרדים, בילוי ופנאי באותו מתחם עירוני. כך נוצרת סביבה עירונית תוססת ומגוונת יותר.

תחבורה ותנועה – יש לתכנן רשת רציפה של מדרכות הולכי רגל, שבילי אופניים, תחנות אוטובוסים ורכבות קלות, ולדאוג למערך חניות הולם – כל זאת על מנת לאפשר תנועה נוחה ובטוחה במרחב העירוני המתחדש תוך העדפה ברורה של הולכי רגל, רוכבי אופניים ותחבורה ציבורית. תכנון תחבורתי הוא אלמנט מרכזי בהתחדשות עירונית. יש צורך ליצור רצף של מדרכות, שבילי אופניים, קווי תחבורה ציבורית וחניות.

שטחים פתוחים – יש לייעד שטחים נרחבים לגינות, פארקים וכיכרות ציבוריות, שיהוו ריאות ירוקות ויעודדו פעילות קהילתית ואינטראקציה חברתית. שטחים אלה חיוניים לאיכות החיים של התושבים. שמירה ופיתוח של שטחים פתוחים וירוקים כגון גנים, פארקים וכיכרות היא קריטית לאיכות החיים במרחב העירוני. שטחים אלה מספקים ריאות ירוקות ומעודדים אינטראקציה חברתית.

פיתוח תשתיות – במסגרת התחדשות עירונית יש לשדרג את התשתיות הפיזיות באזור, כגון קווי מים וביוב, רשת חשמל, תקשורת, ניקוז ועוד – כך שיענו על הצרכים לטווח ארוך. פיתוח תשתיות מודרניות ויעילות הוא אבן יסוד בתהליכי התחדשות עירונית. במסגרת זאת יש לשדרג את מערכות המים, הביוב, החשמל, התקשורת והניקוז כך שיעמדו בצרכים ארוכי טווח של האוכלוסייה.

דוגמה לפרויקט התחדשות עירונית ששם דגש על היבטים אורבניים הוא פרויקט פינוי-בינוי נרחב בשכונת נווה שרת בתל אביב. בפרויקט זה תוכננו מחדש לא רק בנייני המגורים אלא גם המרחב הציבורי – עם רחובות ומדרכות רחבים יותר, שבילי אופניים נפרדים, גינות ועצים רבים, כיכר עירונית מרכזית, ואף בית כנסת חדש לרווחת התושבים. הפרויקט בנווה שרת הינו דוגמה מוצלחת להתחדשות עירונית שבמסגרתה תוכנן המרחב הציבורי מחדש בצורה מיטבית – עם דגש על תכנון רחובות, מדרכות, שטחים ירוקים, חניות ומוסדות ציבוריים.

גם בפרויקטים של תמ"א 38 המתייחסים לבניינים בודדים יש לשים לב להיבט האורבני. לדוגמה, בפרויקט תמ"א 38 ברחובות העוטפים את כיכר המדינה בתל אביב תוכננה תוספת של קומות מגורים, אך תוך הקפדה על קווי בניין בסגנון בוטיק השומר על האופי התל אביבי קלאסי של הרחוב.
גם בפרויקטים של תמ"א 38 שעניינם חיזוק בניין בודד, חשוב לתת את הדעת להשפעה האורבנית ולנסות לשמר את האופי הקיים של הסביבה.

אדריכלים ומתכנני ערים מובילים טוענים כי תהליכי התחדשות עירונית הם הזדמנות שלפעם בדור לתכנן מחדש לא רק מבנים אלא רבעים עירוניים שלמים – ליצור סביבה אורבנית איכותית, נגישה ומותאמת לצרכים הייחודיים של הקהילה המתגוררת במקום. מומחים לתכנון ערים טוענים שזוהי הזדמנות נדירה לחשוב מחדש לא רק על בניינים ספציפיים אלא על המרקם האורבני בשלמותו – כדי ליצור סביבת חיים איכותית ומותאמת עבור התושבים.

 

לסיכום, כדי שהתחדשות עירונית תהיה אפקטיבית ומוצלחת, יש לתכנן מחדש באופן הוליסטי לא רק את הבניינים עצמם אלא גם היבטים אורבניים כגון עירוב שימושים, תנועה ותחבורה, שטחים פתוחים ותשתיות. רק כך ניתן יהיה ליצור סביבת מגורים עירונית איכותית, מקיימת ומותאמת לצרכים ארוכי טווח של הדיירים והקהילה. על מנת שתהליכי התחדשות עירונית יהיו מוצלחים, יש צורך בראייה כוללת של כלל ההיבטים האורבניים – עירוב שימושים, תחבורה, שטחים ירוקים ותשתיות. תכנון אינטגרטיבי של כל המרכיבים יאפשר ליצור סביבת מחיה נעימה ומקיימת לאורך זמן עבור התושבים.

לעוד כתבות

דילוג לתוכן