התחדשות עירונית, ויפה שעה אחת קודם

07/03/2024

התחדשות עירונית היא תהליך חשוב והכרחי לשיפור פני הערים בישראל. עם זאת, התהליך יכול להיות ארוך ומורכב מאוד. על מנת לממש את מלוא הפוטנציאל של התחדשות עירונית, יש צורך לפעול בזריזות ולא לדחות את המהלכים לטווח ארוך.

להכות בברזל כל עוד הוא חם
אחת הסיבות המרכזיות לפעול במהירות היא ניצול הטבות ומענקים שמציעה המדינה כיום למיזמי התחדשות עירונית. מדובר בהטבות משמעותיות מאוד שיכולות להוזיל באופן ניכר את עלויות הפרויקט עבור בעלי הדירות  והיזמים. הטבות אלו כוללות הנחות גבוהות באגרות, פטורים נרחבים ממס רכישה, הקלות רבות במיסוי ועוד. אולם, הטבות אלה עלולות להשתנות או אף להיגמר בעתיד הקרוב, כפי שקרה כבר בעבר כאשר בוטלו הטבות שונות בתחום. לכן, חיוני לנצל אותן באופן מלא ומהיר כל עוד הן קיימות.

פוליטיקה ומיסוי
סיבה נוספת ומשמעותית לפעול במהירות היא החשש הגדול מעלייה חדה במיסוי בעתיד. כיום, קיימים פטורים והנחות עצומים במיסוי על דירות חדשות במסגרת מיזמי התחדשות עירונית, כגון פטור כמעט מוחלט ממס שבח ומע"מ בשיעור אפס. אולם רבים טוענים שפטורים אלה מוגזמים, וייתכן מאוד שהממשלה תצמצם או אף תבטל חלק ניכר מההטבות הללו בעתיד הנראה לעין. לפיכך, הכדאיות הכלכלית מחייבת לנצל את מלוא ההטבות במסגרת החוק הקיים היום.

צמצום זכויות הבנייה כבר נראה באופק
גורם נוסף ללחץ אדיר לפעול במהירות הוא החשש הרב מהצטמצמות משמעותית של זכויות והיקפי הבנייה המותרים. ישנה מגמה עקבית וברורה בשנים האחרונות של הממשלה ומוסדות התכנון לצמצם באופן ניכר את זכויות וצפיפויות הבנייה במסגרת תוכניות בניין עיר חדשות. אם המגמה הזו תימשך ואף תתחזק, סביר להניח שבעתיד הקרוב מאוד יהיה קשה ביותר לאשר תוכניות גדולות וכלכליות באופן משמעותי להתחדשות עירונית באזורים רבים מאוד.

המחירים רק עולים
בנוסף, ככל שחולף הזמן מחירי הדיור ממשיכים לעלות בקצב מהיר ביותר. מי שמתמהמה ומתעכב שנים בתהליכי קידום התחדשות עירונית צפוי לשלם הרבה יותר בעתיד על דירה חדשה מאשר מי שפועל היום. המחירים הנוכחיים עדיין נמוכים באופן משמעותי וכדאי מאוד לנצל זאת לפני שיהיה מאוחר מדי.

איכות חיים גבוהה לכל התושבים
התחדשות עירונית היא גם הזדמנות פז לשיפור עצום באיכות החיים עבור רבבות משפחות בערים הוותיקות. המעבר מדירה קטנה, ישנה ומוזנחת לדירה חדשה, מודרנית, נוחה, נגישה וידידותית לסביבה מאפשר לשדרג בצורה דרמטית את רמת המחיה. ככל שמתעכבים בתהליך, מתארכת תקופת המגורים הקשה של הדיירים בתנאים בלתי הולמים שפוגעים בבריאותם.

חשוב לזכור שהתחדשות עירונית אינה רק נושא כלכלי אלא היא בעלת השלכות עמוקות גם על החברה והסביבה העירונית. עירוב שימושים נכון יותר, שיפור משמעותי של המרחב הציבורי, חיזוק הקהילות המקומיות ומניעת הדרה חברתית הן רק חלק קטן מהתועלות החברתיות שאפשר להשיג באמצעות התחדשות נבונה. עיכוב התהליך פוגע בצורה קשה ביכולת לממש תועלות אלה וליצור ערים טובות וצודקות יותר.

לסיכום, ברור לחלוטין כי יש צורך דחוף לפעול בזריזות ויעילות מרבית כדי לקדם תהליכי התחדשות עירונית ולמצות את הפוטנציאל העצום הגלום בהם. ההטבות והתנאים הקיימים היום כנראה לא יישמרו בעתיד, ולכן המוטו חייב להיות "יפה שעה אחת קודם". דחייה והתנהלות איטית יובילו כמעט בוודאות לפגיעה קשה בכדאיות הכלכלית של המיזמים עבור כל המעורבים. אך החמור מכך, הן תביאו לאובדן הזדמנות היסטורית לממש את הפוטנציאל האדיר החברתי והסביבתי הטמון בהתחדשות נבונה של המרקם העירוני בישראל. הגיעה העת לפעול בזריזות לקידום התחדשות עירונית שתביא תועלת מיטבית לכלל הציבור בישראל.

לעוד כתבות

דילוג לתוכן